İkna edici Teknoloji Nedir?
İkna edici teknoloji, kullanıcıların düşünme ve davranma
şeklini değiştirmeye çalışır. Bilgisayar bilimlerinin bu alanı, çeşitli
disiplinleri, kullanıcıların çevrelerindeki dünyayı algılama biçimlerinde
vardiyalar yaratmak için teknoloji ile etkileşim kurma yöntemlerini bir araya
getirmektedir. İkna edici teknoloji uygulamaları, reklam, sağlık eğitimi ve
politik kredi notum düşük nasıl kredi çekerimaktivizm
içerebilir. Birçok örnek her yerde bulunabilir ve kullanıcılar çevrelerindeki
teknolojinin davranışlarını, alışkanlıklarını ve davranışlarını nasıl
etkilediğini bilinçli olarak bilmeyebilir.
Psikolojinin ilkeleri, insanları zorlama girişiminde
bulunmak yerine, yaşamlarında değişiklik yapmaya ikna etmeyi amaçlayan ikna
edici teknolojide önemli bir rol oynamaktadır. Psikoloji, insanların niçin ve
neden ikna edici argümanlara nasıl tepki verdiğini ve farklı ayarların
kullanıcı yanıtını nasıl etkileyebileceğini açıklamaktadır. İnsanlar
internetteki bir kaynağı daha güvenilir olarak görebilirler. Örneğin,
animasyonlar ve parlak renkler ile dolu karmaşık bir sitenin aksine, somut bir
görsel görünüme sahip bir sitede düz metin halinde sunulmuşsa. Site tasarımı ve
yapısındaki değişikliklerin, insanların siteyi kullanma şekli üzerinde bir
etkisi olabilir.
Reklam araştırmacıları, insanların satın alma
alışkanlıklarını değiştirmeye ve satın alma alışkanlıklarını değiştirmeye nasıl
ikna edilebileceğini belirlemek için ikna edici teknolojiye kapsamlı deneyler
yaptı. Bu araştırma, teknoloji platformlarında kullanılan reklam tekniklerini,
web sitelerinde yanıp sönen afiş reklamlarından, alışveriş merkezlerindeki
reklam büfelerine kadar bilgilendirir. Reklamcılık araştırmasından elde edilen
bilgiler, insanların politik bilinçlendirme kampanyaları, halk sağlığı desteği
ve diğer ikna edici teknolojiler biçimlerini tasarlamalarına yardımcı olur.
Alışkanlıklar ve tutumlar derinden kökleşmiş olabilir ve
insanların davranış biçimlerinde bir değişiklik yaratmak için yavaş ve süptil
bir yaklaşım sergileyebilir. İkna edici teknoloji, çeşitli gruplarda
hedeflenebilecek kampanyalarda bu değişiklikleri gerçekleştirmek için insan
psikolojisini kullanır. Tasarımcılar, farklı grupların kampanyalara oldukça çeşitli
yanıtları olabileceğinden, etkilemek istediklerini düşünmelidir. Örneğin, bir
kampanya, gelir belgesiz kredi veren bankalardaha genç İnternet kullanıcılarına hitap etmek için bir
sosyal ağ üzerinden karşılıklı güven oluşturabilir.
Bu konuda yapılan araştırmalar bazı etik konuları da
beraberinde getiriyor. İnsanları nasıl etkileyeceğine dair bir anlayışa sahip
insanlar, antisosyal ikna edici teknoloji kampanyalarını ilerletmek için onu
kötüye kullanabilir. Bazı araştırmacılar, seçmenleri korkutucu ve doğru olmayan
bilgilerle etkilemek için sınır ötesi kampanyaların kullanılması gibi olası
suiistimallerle ilgileniyorlar. İnsanların, karşılaştıkları materyallere nasıl,
ne zaman ve neden müdahale ettiklerini anlamak, bu tür kampanyalara karşı
koymak veya haksız veya iftira niteliğinde olan kampanyalara bağlı yasal
davaları takip etmek için yararlı olabilir.
Yorumlar
Yorum Gönder